måndag 10 december 2012

HKK MatPlanering





Alexander har lagat Hamburgare på Hemkunskapen. Det gick väldigt bra och vi blev nöjda med vad vi gjorde. 

Varför valde jag just den här maten?
Vi valde denna maten för att vi tyckte att det verkade väldigt gott och jag hade aldrig gjort Hamburgare innan så för mig lev det nytt. Vi ville också att det skulle vara lätt men ändån lite utmaning.
Vad hade vi kunnat göra bättre?
Jag vet inte riktigt vad vi hade kunnat göra bättre. Vi hade nog kunnat prata mer med varandra om vad vi skulle göra.
Smak?
Jag tyckte att det var super gott. Vi hade dressing och ost också men det gillar inte jag, men annars blev allt bra. 
Hur såg det ut?
Jag tyckte att det såg väldigt inbjudande ut. Vi hade kanske kunnat gör det lite bättre men annars tyckte jag att det var helt ok.    
Skriv inköpslista med mängdangivelse - ta en kopia och lämna till mig vid lektionens slut. 

Hamburgare: 

150g blandfärs, 2krm salt,1/2 peppar, I msk vatten, Ost, Lök,Sallad, Tomat, Bostongurka 

Klyftpoatis: 
400g potatis, Olivolja, Flingsalt, Kummin. 

Gör en arbetsplanering- dvs. ska du börja med köttbullarna, potatismoset eller de kokta grönsakerna?
Det vi började med var att gör potatisen eftersom dom skulle stå i ugnen i 30 min. När dom stog i ugnen så skar vi upp sallad tomater och andra grönsaker. När Alexander sedan stekte hamburgarna så diskade jag det vi hade användt och så dukade vi sedan.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar