onsdag 8 maj 2013

Svenska 8/5-13




En del säger att språket är en del av sin identitet och jag tycker det kan delvis stämma. Det sättet personer pratar på kan beskriva mycket om en person, När det gäller mig kan några bitar av mitt språk skapa en del av min identitet. 

      Dialekt: Jag tycker om att vi har olika dialekter.Våra dialekter kan säga var man kommer ifrån och vi har faktiskt olika ord, som ”rullebör” säger skåningar medan människorna längre upp i Sverige säger ”skottkära”. Men allt är inte var man kommer ifrån. Din mamma och pappa kanske pratar någon annan dialekt som du sedan får när du blir äldre?
Sociolekt: Jag pratar med många på Twitter och lära känna nya personer så jag märker av många sociolekter. Sociolekt är en viss grupp människor som tycker om en sak/person/klädstil/musik (osv). Jag pratar mycket med nya personer som tycker om Justin och Beliebers har en sociolekt som jag tillhör i.
      Kroppspråk: Vad kan jag använd kroppspråket till? Jag använder kroppspråket mer än vad jag själv vet, när man tänker på det så tror man inte att man inte använder det så mycket men man använder det hela tiden. När man ska förklara något använder man det utan att man tänker på det. Det är inte ofta att man tänker på hur man ska visa det med sitt kroppspåk, kroppen vet redan och gör det som en reflex nästan, så jag använder mitt kroppspråk hela tiden utan att tänka på det.
      Chattspråket: Jag änväder faktiskt inte chatt språket så väldigt mycket. Jag skriver ut meningarna. Vilken förkortning jag använder mest är nog i så fall Btw [by the way]. Jag brukar inte snacka med förkortningar när jag snackar med t.ex. Maja och Matilda ,som jag pratar mest med, för att vi är så oseriösa när vi skriver till varandra så det blir vättre att skriva ut meningarna så jag  gör det väll när jag snackar med andra också.
Härskartekniker: Jag använder väll inte Härskar tekniker jätte mycket för att jag bryr mig inte precis om status och jag tycker inte att det är rätt att hålla på med andra för att ha högre status. Jag tycker att alla ska ha samma status för ingen ska bli ner tryckt. Dom som bryr sig om status är väll mest killarna tycker jag. Dom ska ta mest plats och vara starkast och bäst. Men det är ju inte alltid det är så, även tjejer kan ta mycket plats.
      Manligt och kvinnligt språk: Jag tycker att det är skillnad mellan mannligt och kvinnligt språk. Killar säger mer vad dom ville eller tycker rakt ut. Tjejer säger sina menningar så att Killer ska fråga om den vill en sak. Typ så här: Tjej: ”Min mage kurrar.” Kille:”Ska jag gå och göra lite mat?” ungefär så.
Slang och svordomar: Varför finns svordomar? Jag vet faktiskt inte. Jag har tänkt på det men det är bara ord som folk anser att vara dåliga. Jag använder mest svordomar mest när jag riktit sur eller om jag slår mig typ. Det är många som använder svordomar en gång i alla sina menningar, jag tycker det låter väldigt konstigt. 


Vad kom jag nu fram till? Jag tycket att en bit av mitt språk är en del av din identitet. Vissa grejer tycker jag inte precis beskriver så mycket om dig utan det bara är där och  hjälper dig att komma fram till grejer. Men alla olika "språken" är viktiga för att komma fram till vad du tycker och det tillhör din identitet. "Språken" är viktiga för du ska kunna visa och säga det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar