tisdag 18 november 2014

Imre Kértesz text till keynote

IMRE KERTESZ LIV
  1. Imre föddes i en judisk familj i Budapest,Ungern den 9 november 1929. Idag så är han  85 år.
  2. Som 14 åring blev han iväg skickad till Auschwitz i några dagar men blev sedan vidare skickad till Buchenwald. Även där fick han bara stanna i några dagar innan han blev vidare skickad till ett arbetsläger. Han stannade i arbetslägret i ett år och fick sedan återvända hem till Budapest när dom allierade hade hjälpt alla i lägret våren 1945.
  3. När han var hemma så gick Imre ut skolan och började jobba en kort tid som journalist, sedan som översättare och författare.
  4. 1975 utkom Mannen utan öde i Ungern. Kertész hade jobbat men sin självbiografiska roman i 13 år innan den var klar. Det gick inte så bra för boken i början men efter ett tag så började fler och fler att läsa den.
  5. Efter att han hade skrivit klar sin bok Manne utan öde och den gick bra så började han att skriva på nästa boken i triologin.
  6. År 2002 Tilldelades nobel priset i literatur till Kertész med motiveringen ”ett författarskap som hävdar den enskildes bräckliga erfarenhet mot historiens barbariska godtycke”

NÅGRA KÄNDA VERK
  1. Som jag pratade om innan så har han skrivit en triologi. Den första boken i triologin är Mannen utan öde. Den andra boken heter Fiasko och den sista boken heter Kaddish för ett ofött barn. Alla böckerna handlar om andra världskriget och hur det var då. Mannen utan öde finns även på film, jag har sett filmen och läst boken och dom båda var väldigt inressanta.
  2. Han har skrivit en självbiografi som heter Dossier K. Den handlar ju då om hans liv och hur hans liv var innan kriget, under kriget och efter kriget.
  3. Alla böcker han har skrivit handlar på något sätt om andra världskriget och Auschwitz. När han skrivet använder sig mycket av egna upplevelser och minnen.
MANNEN UTAN ÖDE
Fjortonårige Györgys Köves sätts på ett tåg med tusentals andra judar. Ingen vet vart dom ska och varför.Tåget stannat först i Auschwitz där dom stannar i några dagar. Alla var glada över att dom inte skulle stanna. Bara under dom få dagarna dom hade stannat så hade dom sätt väldigt hemska grejer.Efter några dagar hoppade alla på tåget och åkte och det bar vidare. Nästa stop var Buchenwald där stannade som också bara någar dagar.Till sist då åkte dom vidare till ett arbetsläger. Györgys stannade där i ett år och boken handlar om Hans tid där.

STYCKE UR MANNEN UTAN ÖDE
Jag glömde bort spaden in min hand. Jag glömde bort vakterna som kunde slå till mig när som helst. Jag tänkte på hur fånigt det hade varit att jag var rädd för vissa lärare och min egen far. Jag tänkte på all mat som jag inte ätit upp. jag drömde att jag var i Budapest. Jag flydde hem med hjälp av fantasin. Till och med i ett koncentrationsläger kan man ibland fantisera fritt. Den friheten kunde ingen ta ifrån mig.

Jag valde stycket för att jag tyckte att jag ville vissa att man måste alltid vara positiv även i dom värsta situationer annars kan man aldrig klara något och att man måste uppskatta det man har för helt plötsligt så kan det vara borta.



TEXTENS SAMMANHANG
1.Boken är för det mest skriven från egna minnen, egna erfaranheter och egna upplevelser. Så när man läser det så känns det väldigt hemskt att detta faktiskt har hänt på riktigt.
  1. Boken är påverkad på så sätt att den är skriven under andra världskriget och alla hemska händelser.
  2. Den har uppkommit från dom hemska händelser som Kertész och dom andra judarna var med om när dom satt inne på koncentrationslägret.

KOPPLING TILL IDAG
  1. Jag tror att så många skriver om andra världskriget för att upplysa och så att vad som hände då inte ska glömas. Det finns dom människor idag som inte tror på att arbetslägerna och förintelselägerna inte fanns på riktigt utan att allt bara är påhittat. Jag var på ett koncentrationsläger när jag var på konfirmationsläger i april. Det var väldigt hemskt att veta hur mycket människor som hade dörr där och kolla på alla saker som en gång hade tillhört andra människor. 
  2. Vi vill inte att det ska glömas för att vi vill inte att detta ska kunna hända igen. Dte var ett hemskt sätt att döda människor på och dom som överlevde kommer alltid att ha dom hemska minnena kvar.

AVSLUTNING
  1. Imre Kertész är en ungersk författare och jude under andra världskriget.
  2. Böckerna som han har skrivit handlar för det mesta om andra världskriget och han plockade mycket idéer från hans egna minnen och upplevelser.
  3. Han mest kända bok Mannen utan öde handlar om en pojke som åker till koncentrations läger och hur han hade det där. Boken finns även på film.
  4. Som sagt han skriver böckerna från egna minnen och erfarenheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar